مرجع تخصصی کشاورزی و زراعت ایران و جهان

آیفونهم شبیه بسیاری از ابزارهای الکترونیکی مشابه عمر مشخصی دارد و پس از سپری شدن مدت زمان معینی دیگر کاربردی نخواهد وجود. تقدیر آیفون از ثانیه افتاده پس از بازنشستگی چیست؟ آیا می توان بخش های تشکیل دهنده ی آن را کاملا جدا کرد و از وجود آن ها در ساخت آیفون جدید بهره گرفت؟ پاسخ این پرسش باتوجه به افزایش روازفزون تلاش های اپل برای بازیافت محصولات خود مثبت است. نمونه ی شاخصی از این تکاپو را می توان در ربات بازیافت اپل مشاهده کرد؛ ربات بزرگ و توانمندی که قامتش حدود ۱۰ متر است و با صیت دیزی (Daisy) شناخته می شود. ربات بازیافت اپل از پنج بازوی مجزا برای جداسازی اجزای مختلف آیفون روزی می برد و سرعت سریعی برای ارتکاب این فرمان دارد.مقاله های مرتبط:هزینه ساخت هر آیفون و شیوه تعیین نرخ آننظرسنجی: بهترین گوشی هوشمند حال مجهز چیست؟طرح های تازه مصنوع شده از مواد بازیافتی

سال گذشته، دیزی موفق شد صدهاهزار مایه آیفون را بازیافت و امکان دستیابی مهندسان اپل بوسیله قطعات و مواد باارزش بوسیله فرمان رفته درون این گوشی ها را مجهز کند. تو حال حاضر، دو نمونه از ربات بازیافتاپل را مهندسان این شرکت مدل سازی کرده اند که داخل آزمایشگاه بازیافت مواد شهر آستین تگزاس نگه داری می شوند و به جداسازی قطعات آیفون مبتلا هستند.

به سوا ربات بازیافت اپل، سایر تجهیزات آزمایشگاه بازیافت آستین همان تجهیزات متداول و استانداردی است که در سایر مراکز بازیافت لوازم الکترونیکی کاربرد می شود. بدین ترتیب، مهندسان اپل می توانند با بررسی سیاق های نوین بازیافت راه های بدیع ای برای بهبود روش های قدیمی و سنتی این پدیده بیابند.

ربات بازیافت اپل بخشی از برنامه ی این شرکت برای دستیابی به رویت تازه و گشاد ای از اقتصاد دَوَرانی است؛ اقتصادی که در آن جزء درخورتوجهی از مواد اولیه تولید از راه بازیافت محصولات قدیمی و ازرده بیرون به مشت می آید. درواقع، این قناعت تمرکز ویژه ای کنار کاهش ضایعات تولید می کند.

لیزا جکسون در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما ریاست راه اندازی حفاظت از هوا زیست آمریکا را برعهده داشت و اکنون یکی از مدیران بزرگ اپل در بخش اجتماعی و محیط زیست بوسیله احصائیه می جوی. جکسون هدف از دستور کار های اپل برای توسعه ی قناعت دَوَرانی را تولید محصولاتی می داند که از مواد بازیافت شده خراج می شوند. به نشانی مثال، مواد به کاررفته درون نسخه های باستانی آیفون می توانند درون ساخت گوشی های متاخر و آتی آیفون کاربرد شود.

فرایند پرزحمت پیدایش آیفون

درحال حاضر، اکثر گوشی های هوشمند موجود در بازار به کمک مواد اولیه انواع و گاه کمیابی متشابه طلا، نقره، فسفر، تیتانیم و امثال آن ساخته می شوند. بسیاری از این مواد به کمک فرایندهای بیش پرزحمت از معادن استخراج می شوند؛ فرایندهایی که گاه تأثیرات بسیار مخربی بر محیط زیست و حتی جامعه می گذارد. با این حال، می توان طولانی این مواد ابتدایی را ازطریق بازیافت ابزارهای الکترونیکی قدیمی به دست آورد و تأثیرات مخرب مذکور را کاهش رحم.

بنابر ادعای جکسون، اپل به کمک تعداد فراوانی از دایره هایی که به رخساره صنف ای درزمینه ی بازیافت محصولات الکترونیک فعال هستند، آزمایش های مختلفی انجام داده است؛ آزمایش هایی که شعار از ارتکاب آن ها بازیافت صدها عنصر فضای اطراف هر جسمی تناوبی از محصولات قدیمی و خارج از رده ی اپل است.

تقلا های اپل برای بازیافت عناصر مهم مسیل تناوبی از محصولاتی مانند آیفون نتایج مثبتی بوسیله همراه داشته است. به عنوان مثال، این شرکت سال گذشته برای اولین بار موفق شد کبالت را از باتری نسخه های اخیر آیفون بازیافت یواش. در این فرایند که ازطریق جداسازی اجزای تشکیل دهنده ی مدل های استفاده نشدنی آیفون انجام گرفت، ربات بازیافت اپل، دیزی، نقش مهمی برعهده داشت و این اجزا را با سرعت بسیار جدا کرد. اگر این پروژه داخل سطح گشاد لطافت عمل شود، نیاز بوسیله استخراج کبالت از معادن تا حد فراوانی کاهش خواهد یافت.

درحال حاضر، بخش گسترده ای از کبالت موردنیاز صنایع جهان از معادن جمهوری دموکراتیک کنگو استخراج می شود. فرایند عمل این فرمان معمولا بسیار بیمار است و معدنچیان محلی با دست خالی و درون حفره های خطرناک آن را استخراج می کنند. این در حالی است که کبالت ماده ای سمی محسوب می شود و کنش طولانی مدت و غیرایمن آن با دست یا بدن مردم مقدور است مشکلات فراوانی ابداع کند. فرایند استخراج کبالت علاوه بر معدنچیان می تواند برای محیط زیست هم بیش خطرناک باشد؛ چراکه تلفات ناشی از استخراج آن تو اغلب موارد منابع آب را آلوده و سمی می کند.



توجه بوسیله ارزش های اخلاقی موجب شده است اپل هم مانند بسیاری از شریک های مشابه، برای تأمین مواد اولیه محصولات خود دقت و حساسیت بیشتری به نفقه دهد و عزب با آن دسته از شریک شدن هایی همکاری یواش که تا قطع زیادی مسائل ایمنی و انسانی را طی تأمین مواد ابتدایی تجلیل می کنند. با این حال، هیچگاه شرکتی نمی تواند تمام و دقیق از این موضوع تامین شود که آیا تأمین کنندگان مواد بدوی طولانی وضعیت انسانی و اخلاقی را رعایت می کنند یا خیر.

حتی اگر در تأمین مواد اولیه تخلفاتی مانند سوءاستفاده از کودکان امر خواه نصیب کشی از کارگران اجرا نشود، معمولا فرایند مربوط به آن با انجام اعمالی مشابه استفاده از ماشین آلات وزین و شکافتن همراه است؛ عملیاتی که تأثیر مخربی پیاده شدن محیط زیست می گذارد. ازاین رو، تأمین مواد اولیه ازطریق بازیافت محصولات باستانی بهینه و قانون دان ترین رویه برای پرهیز از آسیب های یادشده خواهد وجود.   

مواردی که به آن رمز شد، جزو مهم ترین دلایل طراحی ربات بازیافت اپل یا همان دیزی و استفاده از آن برای جداسازی طولانی قطعات به کاررفته درون نسخه های استفاده نشدنی آیفون است. این ربات اکنون در قالب پروژه ای آزمایشی مصرف می شود تا بتوان ازطریق گشایش کارایی آن، شیوه های بازیافت آیفون را تکامل داد.

استعداد های دیزی برای بازیافت آیفون

درحال حاضر، بسیاری از مراکز بازیافت لوازم الکترونیک از ابزارهای بزرگ مکانیکی برای انجام این کار استفاده می کنند. ابزارهایی که کالا الکترونیک استفاده ناپذیر را پیش از آنکه مواد به کاررفته در آن ها طبقه بندی و بخاطر فروش در بازار مرام کم ارزش دسته بندی شوند، طولانی و همه جانبه اسقاط می کنند. این امر سبب می شود تو بسیاری از موارد، بازیافت کامل مواد بوسیله کاررفته در این لوازم ناممکن شود.

چنانچه آیفون را ابزارهای گاراژ مد اسقاط کند، امکان دستیابی به برخی از مواد نخستین رادیکال بوسیله کاررفته در آن وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال، بسیاری از مواد ارزشمند معدنی استفاده شده درون آیفون که بوسیله عنوان آهن ربا در بلندگوهای گوشی به کار دربند می شود، درصورت اسقاط سنتی ممکن است با سایر فلزات تلفیق شود و کاملا از دست برود؛ اما ربات بازیافت اپل با دقت و وسواس بیش طی بازیافت آیفون از بروز این طور آسیبی جلوگیری می کند. با وجود این دقت، دیزی از سرعت یدکی برخوردار است و می تواند در مدت یک زمانه بیش از دویست دستگاه آیفون را اوراق کند. بوسیله معاون دقت متعدد ربات بازیافت اپل می توان کبالت را بوسیله صورت جداگانه از نسخه های قدیمی آیفون بازیافت کرد و از وجود آن تو تاسیس مجدد باتری های جدید آیفون بهره گرفت.      

البته دیزی نخستین ربات بازیافت اپل به شمار نمی جوی و این شرکت پیش از دیزی، ربات بازیافت دیگری به اشتهار لیام (Liam) را در سال ۲۰۱۶ آزمایش کرده بود. درواقع، بسیاری از فناوری های به کاررفته در دیزی مدتی قبل در لیام بررسی شده است. اگرچه هدف حقیقی از طراحی ربات بازیافت اپل آشنایی با روش های نوین بازیافت لوازم الکترونیک و ایجاد تکامل در آ ن ها و درکل نگاه بوسیله آینده است، اگر اپل نیت دارد در زمان حال کنار بازیافت آیفون تمرکز کند، باید از نحو های رایج بازیافت غم یکروز گیرد که زمان حال برای اسقاط لوازم الکترونیک مصرف می شود. البته لیزا جکسون متقی است این روش ها درحال حاضر آن چنان که باید پیشرفت نکرده اند.

ایرادهای کاربرد از دیزی برای بازیافت آیفون

کایل وینز، مدیرعامل مجموعه ی iFixit که درزمینه ی تعمیر رخت الکترونیکی فعالیت می کند، ربات بازیافت اپل را ابزار مناسبی برای جداسازی اجزای آیفون می داند. او پارسا است ایده ی ساخت رباتی عام که تنها کنار بازیافت دشت خاصی تمرکز می بطی ء و می تواند اجزای آن میوه را تمام و دقیق از اندوه استثنا کند، بسیار خوب و مبتکرانه جلوه می درنگ. بوسیله کمک این ایده می قابلیت ازنظر مالی هم توفیق چشمگیری درمقایسه با شیوه های سنتی بازیافت ابزارهای الکترونیکی به دست آورد.

با این حال، وینز کاربرد از ربات بازیافت اپل را فراگیر دادنی به طاس صنعتی بازیافت نمی داند و معتقد است این ایده چندان اقتصادی نخواهد بود که بخاطر بازیافت هر محصول خاص ناگزیر باشید رباتی پیشرفته و چند میلیون دلاری عام مانند دیزی طراحی کنید. وینز برای فهم بهتر این موضوع بوسیله تجربیات شخصی خویشتن هنگام حضور در مراکز بازیافت ابزارهای الکترونیکی رمز می کند.

او هنگامی که از یکی از مراکز مبصر بازیافت در ولایت فرسنو کالیفرنیا ملاقات می کرد، تصمیم گرفت بازی جالبی اجرا دهد. بدین ترتیب که پس از یافتن نخستین لپ تاپ در مرکز بازیافت مذکور، تلاش کرد مدل مشابه آن را در میان لوازم اسقاطی بیابد. وینز مدعی است که انجام چنین کاری تقریبا محال است و نمی توانید در یکی از مراکز بازیافت لوازم الکترونیک دو مدل مشابه از یک لپ تاپ را بیابید. به همین دلیل، او ایده ی استفاده از ربات های تخصصی بازیافت دارای خصوصیات شبیه با دیزی را تو چنین مراکزی غیراقتصادی می داند.



در شرایطی که ابزارهای بازیافت بوسیله کاررفته در مراکز فعلی و مد می توانند تمام ابزارهای الکترونیک موجود را اوراق کنند، دیزی فقط می تواند اجزای آیفون را از یکدیگر استثنا کند. نکته ی عمده درباره ی ربات بازیافت اپل آن است که این ربات نمی تواند نسخه های قدیمی نم آیفون مشابه آیفون ۴ را بازیافت کند و تنها می تواند اجزای نسخه های جدیدتر آیفون را از تیمار جدا کند. این داخل حالی است که نسخه های جدید آیفون معمولا به اوراق شدن احتیاج ندارند. اکنون نسخه های قدیمی آیفون هستند که بوسیله پایان عمر خود نزدیک شده اند و باید بازیافت شوند.

نکته ی دیگری که امکان استعمال از دیزی برای بازیافت آیفون را شاق می کند، ژولیدگی گوشی های اپل در سطح جهان است. به نعوظ حتم، گوشی های از رده خارج آیفون فقط در خال ی خاصی از جهان جمع نشده اند و درون کشورهای مختلف پراکنده هستند. بنابراین، چنانچه بخاطر بازیافت آن ها روش های سنتی بوسیله حکم نرود و بوسیله مصرف از ربات های مشابه با دیزی حاجت باشد، باید تمام این گوشی ها از کشورهای متنوع جمع آوری و به مراکز بازیافت اختصاصی اپل نقل مکان شود. امری که نیازمند پروگرام ریزی و خرج های هنگفتی خواهد بود. بنابراین، تا ربات بازیافت اپل بوسیله تولید انبوه نرسد و نحو های سنتی بازیافت بوسیله نعوظ طولانی ترفیع نکند، نمی قابلیت الگوی بازیافت آیفون را برای طولانی محصولات الکترونیک در تمام نقاط دنیا به فرمان برد.

تلاش اپل بخاطر تکامل الگوی بازیافت آیفون

اپل بوسیله همان معیار که داخل معلول گشایش فناوری های مربوط به بازیافت محصولات خود است، می کوشد میزان مطالبه برای مواد بازیافتی را هم افزایش دهد. لیزا جکسون امیدوار است تکاپو های اپل دراین شالوده بتواند مشوقی برای سایر همکاری ها و تولیدکنندگان و مهندسان باشد تا بوسیله لباس موکد تازگی تصمیم بگیرند روش های جدید بخاطر بهره مندی از اقتصاد دَوَرانی و مبتنی بر بازیافت را بیابند. او جدیت های اپل دراین مبنا را به دو بخش کلی تقسیم می کند: ۱. نوآوری هایی که بتواند صرفه جویی دَوَرانی را ازمنظر فناوری کاربردی کند؛ ۲. نوآوری هایی که بتواند همین استراتژی را در بخش بازار مدنظر قرار دهد.

باتوجه به اهداف یادشده، اپل اینک مدتی است که فدایی مواد معدنی کمیاب قرین کبالت را از نسخه های جدید آیفون بازیافت می بطی ء و درکنار آن می قابلیت بازیافت قلع از سرما برخی تولیداتش را شاهد بود. بازیافت آلومینیوم از نسخه های جدید مک بوک ایرو مک مینی بی قراری جزو اهدافی بوسیله احصائیه می رود که اپل درحال حاضر، بوسیله آن دست یافته است. تمام این اقدامات موجب می شود اپل بتواند نقش منفی خود در آزادسازی بیش از وزن ی کربن تو محیط زیست را کاهش دهد و آن را بوسیله نصف برساند.

به طور حتم، این تنها ابتدا وقوع است و همچنان فهرست بلندبالایی از مواد اولین مختلف وجود دارد که اپل می تواند آن ها را از بازیافت آیفون و دیگر محصولات خویشتن بوسیله دست آورد. با این حال، هنوز علنی حلق چه زمانی اپل می تواند یک دستگاه آیفون یا آیپد کهنه و از امر محذوف را به صورت تمام بازیافت درنگ. این نکته ای است که لیزا جکسون هم به آن اشاره می یواش. با این حال او پارسا است آموخته های اپل دراین بنیان می تواند تو دو سال آینده تغییرات مهمی داخل بازار ایجاد کند. جکسون امیدوار است سایر شرکت ها غم به اپل بپیوندند و با اجرای الگوهایی مانند بازیافت آیفون دامنه مهمی درون تأثیرگذاری بر بازار مواد بازیافتی بردارند.



یکی از برنامه های اپل برای رونق قبض اقتصاد دَوَرانی تولید محصولاتی است که از مقاومت و دوام بیشتری برخوردار هستند. حال شاید این پرسش مطرح شود که در اقتصاد مبتنی پهلو بازار و در شرایطی که معیار معامله بیشتر محصولات یک مشارکت تضمین کننده ی بقای آن است، چگونه می قابلیت با تولید محصولات بادوام از ورشکستگی شریک خواه مواجه شدن آن با ضرر و زیان جلوگیری کرد؟ آیا ساخت محصولات بادوام در تناقض با هدف واقعی همکاری ها، یعنی افزایش میزان فروش محصولاتشان نیست؟

اپل برای برطرف کردن این تناقض بوسیله سراغ طرح کرایه دادن آیفون رفته است. در این طرح که مبتنی پهلو صیقلی حق اشتراک ماهانه است، مشتریان می توانند بوسیله قیافه سالانه گوشی های قدیمی آیفون خویشتن را بوسیله اپل تحویل دهند و آیفون نو تحویل بگیرند. داخل سطور پیشین این مطلب، به حصول کبالت از آیفون به وسیله ی ربات بازیافت اپل، دیزی، اشاره کردیم. این پروژه قدری از طرح اجاره اعطا کردن آیفون محسوب می شود و کبالت استخراج شده ی دیزی از نسخه های ازرده خارج آیفون مشتریان بازیافت شده است.

استفاده از طرح هایی مشابه با طرح اجاره ی آیفون سبب می شود شریک های متنوع به تولید محصولاتی وسوسه شوند که از خاصیت تعمیر چشمگیری برخوردار هستند یا می توان آن ها را به تدریج و داخل طول زمان ارتقا داد. درحال حاضر، شرکت IKEA که در فروش مبلمان و رخت منزل فعال است از طرح مشابهی برای عرضه ی محصولات خود به مشتریان یا بوسیله عبارت بهتر، دربست دادن آن ها استعمال می یواش.

کایل وینز به عنوان سرپرست مجموعه ای که درزمینه ی تعمیر کالا الکترونیکی فعال است، از رواج چنین طرح هایی استقبال می بطی ء و پارسا است اپل باید محصولات خود را به متد ای طراحی کند که تعمیر قطعات مختلف آن مایه تسلی تر از مدل های فعلی باشد. از دید او، بسیاری از مشتریان آیفون هنوز نمی دانند باتری گوشی آن ها پس از مدتی مصرف تعویض کردنی است؛ به همین دلیل، به محض سرانجام عمر باتری آیفون خود به متعاقب معامله آیفون متاخر می روند.



اپل هم شبیه بسیاری از شرکت های مشابه، درون سال های گذشته روی خوش چندانی به تعمیر محصولات خود علامت نمی داد. با این حال در سال های اخیر، به برخی مراکز تعمیر متاع الکترونیکی غیروابسته به اپل اجازه ی مرمت محصولات خود را داده است. وینز معتقد است اپل باید تا اینکه از این غصه فراتر برود و محصولاتش را بوسیله گونه ای طراحی نرم که خود مشتریان بتوانند برخی قطعات آن ها را تعمیر یا تعویض کنند. بوسیله عنوان مثال، تا اینکه افراد کم تجربه غصه بتوانند باتری آیفون خویشتن را بوسیله فراغت و عاری رجوع به تعمیرگاه تعویض کنند.

بنابر ادعای وینز، تعویض پذیربودن باتری محصولاتی مانند آیفون تا اینکه بوسیله نفع مراکز بازیافت است و به آن ها اجازه می دهد با خارج کردن باتری محصولات اپل، ایمنی فرایند بازیافت را تأمین کنند. درحال حاضر، برخی محصولات اپل مانند ایرپاد چندان بازیافتی نیستند؛ زیرا باتری آن ها بیرون کردنی حلق و این موضوع می تواند خطر آتش سوزی را طی اجرا فرایند بازیافت افزایش دهد.

دشواربودن فرایند بازیافت لپ تاپ های اختصاصی اپل یا تعمیر آن ها حتی از تعمیر آیفون و سایر محصولات این مشارکت هم بیشتر است؛ به سیاق ای که وب سایت iFixit بوسیله مک بوک پرو ۲۰۱۸ مدل MR9Q2 اپل ازنظر قابلیت تعمیر امتیاز یک از ایالت را داده است. این در حالی است که آیفون X اپل توانسته است نمره شش از قریه را از این وب سایت دریافت کند.

درمجموع
  • ۹۸/۰۸/۲۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی